2016. március 17., csütörtök

Sian Ka'an nemzeti park + utolsó este Tulumban

Az utolsó tulumi napunkban délelőtt inkább csak heverészünk, megvesszük a közeli boltban az ebédet, majd ezután bejárjuk a környező partokat valamint elautóztunk Punta Allen-ig a Sian Ka'an ökológia központ területéig.

A Sian Ka'an -ról röviden:

A Tulumtól délre, a Riviera Maya déli végén elhelyezkedő érzékeny trópusi ökoszisztémában a fenntartható fejlődés modelljeként szolgáló nemzeti park működését ökológiailag felelős rendszerek, többek között hulladékkezelés, esővízgyűjtés, nap és szélenergia segítik. Minden turizmusból származó bevételt a természetvédelmi terület további programjainak finanszírozására használnak fel. A központ munkát kínál a helyi halászoknak, akik madárnéző, horgász és kulturális kirándulásokat vezethetnek. Lehetőség van egész napos kirándulásokra befizetni, ahol megismerkedhetnek a helyiek a maja kultúrával, csónakos kirándulásokat kínálnak, melyen madár és krokodil lesre is lehetőség nyílik. A rezervátum az egyetlen fejlesztésektől mentes vidék a karibi parton. 1987-ben a világörökség részévé nyilvánították.

A rövid út meglehetősen viszontagságos, ugyanis föld út vezet le délre, mely igazából nem is a távolság miatt aggasztó (10 km), hanem a lassúságtól. Majd egy órát autózunk 20 km/h. Útközben meg meg álltunk, megcsodáltuk a felreppenő flamingókat, pelikánokat. Érdekes jelenség ez a park. A 20 m szelességű földnyelv egyik oldalát az óceán mossa a másikat pedig édesvízi láp és mangrove bokrok terítik be. Sajnos mi a bejáratig nem mentünk el, mert már délután 16 óra magasságában járt az idő. További információ itt érhető el a parkról:  http://www.visitsiankaan.com/

Az utolsó esténket Tulum központjában töltöttük. Vacsoráztunk egy helyi étteremben, ahol már korábban kiszúrtuk, hogy a feltűnően sok a vendég. Valószínű jó az étel is. Így is tettünk. Két féle fogást rendeltünk.

az étlap
és a választék
Totálisan nem tudtuk, hogy mit rendelünk, annyi volt csak biztos, hogy két mexikói ételt. Az egyik a Mole Poblano volt a másik pedig Enchiladas Verdes.

Ameddig az ételünket vártuk az alábbi előételt terítették elénk:

Ecetes zöldségek és jalapeno, habanero paprika

Nacos és hagymás, paradicsomos, korianderes saláta szerű.

A fenti két előételt minden megrendelt étel mellé felszolgálják az éttermekben, gyakorlatilag már ezekkel jóllakik az ember. :) A jalapenot ettük mint a cukrot azonban a habaneroval sajnos nem tudtunk elbánni. Eszméletlenül csíp.

Idővel megérkezett a két fogás is, melyet látván azt mondogattuk nem tudunk már többet enni.

Az ízek meglehetősen, szokatlanok mindemellett különlegesek voltak, a barna szósszal ellátott hús valójában kevésbé édes csokoládé szószos lapos sertéshús volt. A másik pedig már az ismert csirkével töltött Tortilla vagy is Enchilladas sajttal és Gvacamole szósszal vagyis avokádóval. Mindezért és 2 sörért 350 pesot fizettünk szervizdíjjal, mely kb 18 eurónak felel meg. Meglehetősen ízletes és kedvező volt minden tekintetben. Az evés közben zenészek és éneklő gyerekek jöttek be a nyitott étterembe énekeltek zenéltek, mindezért pedig az ott fogyasztó vendégektől pár pesót kaptak. Tőlünk is kaptak némi kis aprópénzt.

A tulumi 4 nap tartózkodás meglehetősen tartalmas volt. Az utazást visszanézve itt éreztük a legjobban magunkat talán a természet közelsége miatt. A szállás nagyon alap kevésbé komfortos a közös fürdők és az illemhelyiségek miatt és totál "low cost", elektromos áram csak este 18 óra után van a kis kunyhókban, miután lemegy a nap, viszont aki ettől el tud vonatkoztatni és paradicsomi környezetben szeretne lakni egy lépésre a vakìtóan fehérhomokos tengerparttól, távol a tömegtől az itt megtalálja számításait. Szinte nem telt el úgy  délután, hogy ne nyitottunk volna fel saját bicskànkkal egy egy fáról lepottyant kókuszdiót. Amúgy a szállásunk területét, naponta többször takarították, söpörték a homokot egyik oldalról a másikra, wc-t, fürdő minden nap tiszta volt. Ha ismét erre a vidékre cseppennék, bátran foglalnék ismét szalmakunyhót ugyanitt.

Másnap korán kelünk, hogy elinduljunk a második állomásunkra a félsziget belseje felé,  Chichen Itzába.

Néhány kép még a tulumi szállás környezetéről:

1. Valamit nem értek. Punta Allen a Sian Ka'an ledélebbi földnyúlványának csücske, Tulumtól majdnem 60 km, 10-15 km-re van az első belső tó (lagúna).

1. A bejáratig nem mentünk el, mert már délután volt. Punta Alen-nél álltunk csak meg egy kaszárnyánál és az ottani stégről néztünk rá a belső tóra.

2. De az nem Punta Allen, mert az a legeslegvégén van, jó 50 km.

3. akkor rosszul emlékeztem, több volt akkor az mint 10 kmm már ami a lefelé menetet illeti. A kék Punta Allen nevezetű falutáblára határozottan emlékszem, de most megnézem a google earth-n :)